Stefanska kwiaty 3-10x15

Elżbieta Stefańska

Urodziła się w Krakowie w rodzinie o tradycjach muzycznych jako córka pianistki Haliny Czerny-Stefańskiej i Ludwika Stefańskiego - profesora fortepianu. Gry na fortepianie uczyła się od dzieciństwa u swojego ojca. Jest absolwentką Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Krakowie (klasa klawesynu Hansa Pischnera). Swe umiejętności doskonaliła podczas międzynarodowych kursów muzycznych w Sienie i Weimarze, pod kierunkiem słynnych klawesynistów, takich jak Zuzanna Růžičková czy Ruggero Gerlin. Laureatka dwóch pierwszych nagród w Konkursie Muzyki Dawnej w Łodzi (1964) za wykonanie utworów barokowych - na klawesynie i fortepianie, oraz pierwszej nagrody i nagrody specjalnej im. Henriego Gheza w Międzynarodowym Konkursie Muzycznym w Genewie (1965). W 1967 roku wraz z flecistką Barbarą Świątek i wiolonczelistą Jerzym Klockiem (Trio Barokowe) została uhonorowana Nagrodą Miasta Krakowa. Otrzymała także Laur Melomanów Krakowskich „w dowód uznania i wdzięczności za popularyzowanie pięknej muzyki", Nagrodę Wojewody Krakowskiego w dziedzinie kultury i sztuki za rok 1998, Ray E. and Ruth A. Robinson Musicology Award za doskonałe wyniki nauczania (2000) oraz Nagrodę Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa w dziedzinie kultury i sztuki za rok 2003.

 

Była uczestniczką wielu festiwali - w Halle (Festiwal Händlowski), Lipsku (Festiwal Bachowski), Hanowerze, Paryżu, Orvieto, Interlaken i Gaming.

 

Artystka ma w repertuarze wiele kompozycji solowych i kameralnych. Dokonała licznych nagrań m.in. dla Polskich Nagrań, EMI, Electrola, Decca, Naxos, Fonit, Cetra (m.in. sonaty D. Scarlattiego, suity francuskie i koncerty Bacha, sonaty Mozarta oraz Partita Pendereckiego/Nagroda Grammy 2013, muzyka francuska XVII i XVIII wieku) oraz 8 DVD (muzyka polska, francuska i niemiecka XVIII wieku).

W latach 1974-82 była etatową solistką Polskiego Radia i Telewizji Polskiej.

 

Zasiadała w jury wielu znanych konkursów: Międzynarodowego Konkursu Klawesynowego w Monachium (1970), Ogólnopolskiego Konkursu Gitarowego w Krakowie (1986 i 1987), Konkursu Pianistycznego w Tajpej (Tajwan 1990), Konkursu Klawesynowego w Warszawie (1993), Międzynarodowego Konkursu Klawesynowego w Budapeszcie (2000), Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Szewczenko w Jekaterinburgu (2012, 2014, 2016). W 1985 roku zorganizowała w Krakowie I Konkurs Klawesynowy im. Wandy Landowskiej i pełniła wówczas funkcję przewodniczącej jury.

Od 1990 roku na szlakach jej artystycznych podróży pojawiła się wielokrotnie Japonia, Korea Południowa i Tajwan — w krajach tych zagrała liczne i znaczące w karierze koncerty.

 

W latach 1991-2001 występowała w duecie fortepianowym z Haliną Czerny-Stefańską, wykonując z powodzeniem utwory od klasycyzmu po współczesność.

 

Fascynacja artystki tańcem barokowym i renesansowym zaowocowała współpracą z Baletem Dworskim Ardente Sole, z którym tworzy koncerty-spektakle złożone z tańców europejskich XVII-XIX wieku.

Współpracuje również m.in. z Kają Danczowską, Agatą Sapiechą, Dorotą Imiełowską, Kazimierzem Moszyńskim. Artystka jest profesorem Akademii Muzycznej w Krakowie, gdzie w latach 1981-2011 (z czteroletnią przerwą) pełniła funkcję kierownika Katedry Klawesynu i Instrumentów Dawnych, a obecnie prowadzi klasę klawesynu.

 

Jest założycielem i od 2006 roku prezesem Towarzystwa Muzycznego im. Haliny Czerny-Stefańskiej i Ludwika Stefańskiego, które powstało z myślą o tradycjach muzycznych Krakowa. Działalność Towarzystwa to organizacja koncertów, promowanie młodych utalentowanych muzyków, a także urządzanie salonowych koncertów na terenie domu artystki. Idea umuzykalnienia społeczeństwa przyświeca jej w prowadzeniu prywatnej szkoły muzycznej dla dzieci, młodzieży i dorosłych. W 2015 roku wraz ze swoją byłą studentką, absolwentką Akademii Muzycznej w Krakowie, Mariko Kato, otrzymała nagrodę Ars Quaerendi za „wybitne działania na rzecz rozwoju i promocji kultury".